zondag 16 mei 2010

Interview Job Cohen


"Ons land wordt gegijzeld door een elite van integere en capabele mensen die het voor het zeggen hebben."

Meneer Cohen, welkom, hoe gaat het met u?
Daar zullen we naar moeten kijken.

Inderdaad, wat zijn uw plannen met de hypotheekrenteaftrek?
Dat zullen we moeten bekijken, ik denk wel dat het van groot belang is dat we heel goed moeten kijken hoe we daar naar moeten kijken, juist ook in het belang van allerlei zaken die daarmee te maken hebben, dus vandaar ook dat ik zeg, wees daar voorzichtig mee.

Ja.
Niet iedereen zal dat een prettige boodschap vinden, maar we zullen dat toch echt onder ogen moeten zien.

Moet Nederland een bijdrage leveren aan een politiemissie in Afghanistan, ook als die beschermd wordt door 200 Nederlandse militairen?
Wij hebben steeds gezegd, wij hebben geen enkel bezwaar tegen een militaire missie, waarbij Nederlandse militairen vechten tegen de Taliban en op die manier strijden tegen het internationale terrorisme. De enige voorwaarde is dat het voor onze achterban volstrekt helder moet zijn dat we daar niet bezig zijn met een militaire missie waarbij Nederlandse militairen vechten tegen de Taliban en op die manier strijden tegen het internationale terrorisme.

Helder. Weet u hoe hoog de staatsschuld van de Nederlandse overheid op dit moment is?
Eh, nee dat getal ken ik niet, maar ik weet wel dat die schuld een bepaalde hoogte heeft en dat is ook de reden dat ik dus zeg van wees daar voorzichtig mee. Bovendien zien we ook op dit moment weer allerlei ontwikkelingen die ook hun eigen betekenis hebben, dus wat dat betreft zeg ik er is nog veel te doen, al zullen we toch ook heel goed moeten kijken naar hoe we daar op een verstandige manier mee omgaan, juist ook vanwege de situatie zoals die op dit ogenblik is, maar daar hoort ook bij dat je je verantwoordelijkheid neemt en in dat opzicht denk ik dat we daar ook op een goede manier op in moeten spelen, zeker ook als je kijkt naar de verschillende factoren die daarbij van belang zijn, dus daarom zeg ik ook van laten we daar nou nog ‘s goed naar kijken, juist ook om te zien waar we eventueel ervoor kunnen zorgen dat we zaken kunnen verbeteren en daar waar dat dus niet kan, moet je ook kunnen zeggen helaas en daarmee basta, maar nogmaals dat hangt dus van de situatie af dus laten we daar vooral voorzichtig mee zijn. Daar is volgens mij geen woord Spaans bij.

Nee, nouja, basta misschien.
Da’s Italiaans.

Zou goed kunnen, wat zijn uw hobby’s?
Ik houd van wandelen en koken. Tegelijkertijd is het natuurlijk wel zo dat er tijdens het koken tal van zaken zich kunnen voordoen, dat geldt overigens ook voor het wandelen en dat is voor ons dus ook aanleiding om te zeggen van jongens, wees daar nu voorzichtig mee.

Wat is uw visie op de AOW?
Weet u, dat is nu echt zo’n vraag waarvan ik denk, wat heeft het voor zin dat ik daar nu antwoord op geef. Iedereen heeft het volste recht om met verstandige plannen te komen die van grote politieke moed en visie getuigen, maar het heeft geen enkele zin dat ik daar iets verantwoordelijks over ga zeggen.

U heeft het vaak over bindend leiderschap, wat bedoelt u daarmee?
Ik wil graag kijken hoe we een dialoog op gang kunnen brengen tussen bekwame mensen met kennis van zaken en halve garen met kwade bedoelingen. Wat we nu nog te vaak zien is dat allerlei verstandige mensen met veel expertise beslissingen nemen, zonder dat ze luisteren naar mensen die er de ballen verstand van hebben. Dit vergroot de tegenstellingen tussen bevolkingsgroepen. Laten we nou zorgen dat ook die mensen die van toeten noch blazen weten meer te zeggen krijgen, zodat we een fatsoenlijke samenleving krijgen waarin we het uiteindelijk samen doen.

"We mogen ons er niet bij neerleggen dat de hoogte van je IQ voorspelt of je wel of niet naar de universiteit kunt."

Wij kiezen niet voor een samenleving waarin je alleen maar mag meedoen als je welwillend en te goeder trouw bent. Wij kiezen voor een samenleving waarin iedereen meetelt, een samenleving met gelijke kansen voor iedereen, voor terroristen en weldoeners, voor imbecielen en genieën. We mogen ons er niet bij neerleggen dat de hoogte van je IQ voorspelt of je wel of niet naar de universiteit kunt. Ons land wordt gegijzeld door een elite van integere en capabele mensen die het voor het zeggen hebben. Ik wil de komende jaren mijn bijdrage leveren om dat te veranderen, al is het natuurlijk heel goed mogelijk dat ik helemaal ongelijk heb.

Ik zou er maar voorzichtig mee zijn. Dank voor dit gesprek.
Graag gedaan.

Ja en daarmee komen we aan het einde van de wereldgeschiedenis voor dit moment, volgende week zijn we er niet, ik wens u ook namens de collega’s nog een heel prettige apocalyps, dag.

5 opmerkingen:

  1. Ik mis de nuance in Job's verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Balkenende zou hier over zeggen:"Als we spreken van omstandigheden waarin sommige mensen vinden dat ze aan de kant staan kunnen we stellen dat het niet zo moet zijn dat we een terugtrekkende beweging moeten maken en dan zeg ik dat wij ook zouden zeggen, dat betreuren we en dat moeten we niet willen, zoals ik vorige week al aangaf in mijn brief op pagina 63, paragraaf 6.4.2"

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Volgens mij is dit niet een interview dat werkelijk heeft plaatsgevonden, want zo duidelijk en concreet heeft Cohen zich nog nooit uitgesproken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goh ik mis vragen over de immigratie...

    BeantwoordenVerwijderen