vrijdag 13 februari 2009

Stelling: Oslo is hoofdstad van Noorwegen

Na elke oerknal komt Diederik Smit Actueel met een controversiële stelling. De huidige stelling luidt: Oslo is de hoofdstad van Noorwegen. De eerste reacties waren op z'n zachtst gezegd bijna niet meer te horen.

Jan Mulder
"Het lijkt mij een heldere analyse. Ik ben het eens met de stelling, Frits. Frits?"

Maarten van Rossem

"Dat idiote idee dat Oslo de hoofdstad van Noorwegen zou zijn, dat lijkt mij werkelijk de grootst mogelijke onzin. Het merkwaardige verschijnsel doet zich voor dat als een zonderlinge viking op televisie roept dat Oslo de Noorse hoofdstad is, dat iedereen dat vervolgens klakkeloos overneemt zonder zich ook maar een moment af te vragen of dat nu wel zo'n verstandige vaststelling is. Al met al lijkt het mij een hoogst twijfelachtig verhaal en ik vind het bijzonder curieus dat gerenommeerde atlassen dit bericht hebben overgenomen."

Wouter Bos
"Natuurlijk schrik je wel even als je in de krant leest dat Oslo genoemd wordt als mogelijke hoofdstad van Noorwegen. Toch denk ik dat we het hoofd koel moeten houden en ons niet gek moeten laten maken door voorspellingen van experts. We moeten elkaar geen Noorse hoofdstad aanpraten. Als deze crisis ons een ding heeft geleerd dan is het dat je nooit op zaken vooruit moet lopen."

Erwin Kroll

"Kijken we nog even naar Noorwegen en ja, dan zou het natuurlijk zomaar kunnen dat Oslo dan inderdaad in de loop van de dag als hoofdstad te voorschijn komt, maar pint u mij daar niet op vast. Ook voor de komende dagen sluit ik Oslo helemaal nog niet uit als hoofdstad, maar u ziet, de onzekerheidsmarge is erg groot, dus voorlopig hoeven we ons nog geen zorgen te maken."

Mart Smeets

"Oslo, dat is koud, dat is kippevel, dat weten we, dat is Scandinavië, dat is het hoge noorden en dan zien-wij-hier-allemaal, wij rare Nederlanders, wij dus, die beelden op ons netvlies van die stad, daar hélemaal in Noorwegen, dan lopen de rillingen over je lijf, dat is on-ver-getelijke televisie, ook dat is topografie. En dan zijn we jaloers, want we hebben geen hoofdstad met de O en Noorwegen wel, maar dàt is Noorwegen, dat tekent het land dat Noorwegen is en dat zeg ik zonder enige terughou(...)"

Bram Moszkovicz

"U hebt mij niet horen zeggen dat Oslo de hoofdstad van Noorwegen is, maar ik wijs erop, meneer Pauwenwitteman, dat het de grootste stad van het land is en dat er zich geen steden hebben gemeld die het tegendeel hebben beweerd. Abject en infaam."

Wat vindt u? Is Oslo inderdaad de hoofdstad van Noorwegen, of valt het wel mee? Reageer. De leukste bijdrage wordt beloond met een reisverbod naar Noord-Ierland.

7 opmerkingen:

  1. Det er nå mye forurenset luft over store deler av Oslo. Dette skyldes hovedsakelig eksos i kombinasjon abject en infaam med stabile værforhold. Det høye forurensningsnivået forventes å bestå noen dager framover.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. en ik altijd maar tegen mijn kinderen zeggen dat Hoevelaken de hoofdstad van Noorwegen is maar dat wij het een tijdje te leen hebben gekregen na de stormvloed van 1953...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In de zeer theoretische omstandigheid waarin iemand bereid blijkt te accepteren dat Oslo iets met Noorwegen van doen heeft, acht ik de tijd rijp om nog eens kritisch te kijken naar Appelscha.

    BeantwoordenVerwijderen