maandag 26 oktober 2009

Kabinet komt met extra uur

Het kabinet heeft in de nacht van zaterdag op zondag de klok een uur teruggezet om de economische crisis te bestrijden. Het gaat om een tijdelijke maatregel: als de economie voldoende hersteld is, zal de klok in maart weer een uur vooruit worden gezet. Het besluit moet ervoor zorgen dat de huidige dagindeling ook op termijn houdbaar blijft. De oppositie had liever gezien dat het plan in stappen was ingevoerd, waarbij de klok elke maand een kwartier teruggezet zou worden.



SP-leider Agnes Kant noemt de maatregel asociaal: "Dit is gewoon een kille bezuiniging, waar met name ouderen en chronisch zieken de dupe van zijn. Chronisch zieken zijn door deze maatregel toch weer een uur langer chronisch ziek, werklozen een uur langer werkloos en zo kan ik nog wel even doorgaan."

Volgens de 2012-beweging is het kabinetsbesluit een verkrampte poging om het einde van de wereld uit te stellen.

donderdag 22 oktober 2009

Reminder

dinsdag 20 oktober 2009

Yves Leterme: "Geen commentaar."

Yves Leterme wil niet reageren. Dat maakte zijn woordvoerder gisteren bekend in een persbericht. In welke context Leterme zich van commentaar onthoudt, is vooralsnog onduidelijk. De minister van Buitenlandse Zaken werd de afgelopen dagen niet achtervolgd door netelige kwesties of pijnlijke dossiers. Mogelijk gaat het om een preventieve mediastilte.

PS-parlementariër Jean Delrue is ontstemd over de gang van zaken: “Het is ongehoord dat een minister in tijden van crisis informatie achterhoudt. Nu weten we niet eens waarover we niet geïnformeerd worden en dat kan gewoon niet in een open democratie. We zullen de minister om opheldering vragen, zodat de onderste steen bovendrijft [sic].”

zaterdag 17 oktober 2009

Wubbo Laatmaar wacht al jaren op de bus (deel 3)

Het derde en laatste deel van het verhaal over Wubbo Laatmaar die al jaren geld bespaart door weg te lopen voor de bus waar hij op wacht. Vervolg op deel 2.

Inmiddels woont Wubbo alweer een aantal jaren in België. Vanuit Wevelgem reist hij de hele wereld over om bushaltes te bezoeken. Hoewel hij al 64 landen kon afvinken, staan er nog genoeg regio’s op het verlanglijstje. “Japan blijft natuurlijk het beloofde land. De kaartjes zijn daar zo duur en de bussen rijden zo vaak, dat je daar op jaarbasis duizenden euro’s kunt uitsparen. Bovendien zijn daar zo veel mensen dat het veel minder opvalt als je de bus niet instapt. Ze controleren daar ook niet op. Ook het Midden-Oosten is een fascinerend gebied. In Palestina is het bijvoorbeeld mogelijk je leven te redden door niet op de bus te stappen. Maar goed, daar komt natuurlijk het nodige geluk bij kijken…”

Tijdens zijn reizen verplaatst Wubbo zich op vele manieren. Nooit reist hij per bus. “Dat is bijgeloof. Ik heb er wel eens gesprekken over met sommige buschauffeurs. Vaak begrijpen ze het wel. Het is zeker niet zo dat ik een hekel aan bussen heb, zoals veel mensen denken. Het is gewoon een levenswijze, het is niet persoonlijk tegen bussen gericht.”
“Mensen zeggen wel eens tegen me dat ik veel meer zou kunnen besparen als ik hetzelfde zou doen met treinen, taxi’s of tandartsen. Ik leg dan uit dat het mij niet om het grote geld gaat, maar om de oneindige rust van de bushalte.”

Het privéleven van Laatmaar heeft niet altijd geprofiteerd van het professionele succes. Zijn eerste huwelijk kon de hobby niet overleven. “Het wachten op de bus heeft onze relatie zwaar op de proef gesteld. Mijn toenmalige vrouw werd er gek van dat ik altijd van huis was, zonder dat ik concreet geld in het laatje bracht. Ik kon nog zo vaak uitleggen hoeveel geld ik uitspaarde door niet op die bussen te stappen, maar het mocht allemaal niet baten. Sommige vrouwen zijn gewoon niet voor rede vatbaar en zeker niet op verhitte momenten.
Dat het ook anders kan, bewijst mijn huidige vrouw. Ik ben haar tegengekomen bij een bushalte in Berlijn. Ze komt uit Moldavië en overdag werkt ze als schoonmaakster. Dankzij ons huwelijk heeft ze een verblijfsvergunning. Wat ze van mijn hobby vindt? Geen idee, ze spreekt nauwelijks Engels, maar ik heb haar nooit horen klagen.”

Cijfers liegen niet: in 28 jaar tijd heeft Wubbo ruim €180.000 bespaard. Nooit de verleiding gevoeld toch gewoon in te stappen? “Nooit. Ik weet mij een gelukkig man en ik ben sterker dan al die buschauffeurs die kwaad beginnen te schreeuwen en te toeteren als ik ineens wegloop. Op zo’n moment weet je weer waar je het voor doet. Dat is het machtigste gevoel ter wereld.”

In Wubbo’s familie heeft de aanvankelijke scepsis inmiddels plaatsgemaakt voor acceptatie. “Mijn broer loopt alle Europese roltrappen op en af. Ook hij wordt vaak verkeerd begrepen. We zien elkaar zelden, omdat we allebei vaak in het buitenland zijn. Toch denk ik dat we respect hebben voor elkaars levensstijl. De rest van de familie is terughoudend. Mijn ouders hadden natuurlijk graag gezien dat ik een vak geleerd had, maar in principe accepteren ze mijn huidige activiteiten. Voor mij is dat heel belangrijk, want uiteindelijk is dit wat ik doe en wie ik ben. Een ander leven zou ik mij niet kunnen voorstellen.”


wordt niet vervolgd.

dinsdag 13 oktober 2009

NASA: geen cola op de maan

Er zijn nog geen sporen gevonden van cola op de maan. De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA liet dit weekend kort na elkaar een draagraket en een sonde op de maan neerstorten, in een poging sporen van cola te vinden. Met een snelheid van 10.000 kilometer per uur sloeg de 2500 kilo zware raket in, maar de eerste data geven nog geen uitsluitsel over de aanwezigheid van het energiedrankje. De raket sloeg in op de zuidpool van de maan, omdat daar de meeste cola werd verwacht. In verband met de geringe zwaartekracht van de maan zou het vooral gaan om cola‐light.



Wetenschappers willen weten of er cola op de maan is, om er in de toekomst bemande ruimtestations te kunnen bouwen. Om een lang verblijf van de mens mogelijk te maken, is cola van levensbelang. In februari maakte de NASA al bekend dat er hoogstwaarschijnlijk geen koffie is op mars, waardoor een bemande missie naar de rode planeet vooralsnog te hoog gegrepen is.

donderdag 8 oktober 2009

Interview Studenten.net

Diederik Smit wil van zijn xenofobische imago af. Dat zegt hij in een interview met de gerenommeerde studentenwebsite Studenten.net. De website interviewde Diederik Smit in het kader van het Groninger Studenten Cabaret Festival. De ondertitels van het interview zijn hier te lezen.

Wubbo Laatmaar wacht al jaren op de bus (deel 2)

Het tweede deel van het verhaal over Wubbo Laatmaar die al jaren geld bespaart door weg te lopen voor de bus waar hij op wacht. Vervolg op deel 1.

Wolbert Lampevoer, toenmalig directeur van vervoersmaatschappij De Lijn, uitte al in 1993 zijn kritiek op Laatmaar. “Onze mensen hebben berekend dat we alleen al in België duizenden francs zijn misgelopen. Als de heer Laatmaar na al zijn wachtsessies gewoon als alle andere mensen netjes op de bus was gestapt, hadden we bakken met geld aan hem verdiend. Nu betaalt meneer niets, omdat hij niet instapt. Wachten op de bus is nog altijd gratis. Deze man heeft gewoon een maas in de wet gevonden en profiteert daarvan: schaamteloos en onverantwoord.”

In 1994 verloor De Lijn echter een rechtszaak tegen Laatmaar. De rechter achtte niet bewezen dat Wubbo tot doel had De Lijn financieel schade te berokkenen. De eis van 4,5 jaar gevangenisstraf werd dus niet overgenomen, ook omdat de angst bestond dat Wubbo in de gevangenis gewoon door zou gaan met wachten.
Toch betekende de vrijspraak allesbehalve goed nieuws. “Het klimaat was dusdanig vijandig geworden, dat ik hier nergens meer rustig op de bus kon wachten. Ik merkte het zelfs buiten werktijd. Ook als ik gewoon in de rij stond voor de bakker, werd ik achterdochtig aangekeken met zo’n blik van ‘Jij zult hier uiteindelijk wel geen brood kopen en weglopen!’. Een volkomen doorgeslagen reactie natuurlijk. Al mijn activiteiten werden uit hun verband gerukt.”
Na vele mislukte pogingen z’n taxikosten vergoed te krijgen bij de belastingdienst, besloot hij de eer aan zichzelf te houden. Hij wilde weg.

In de zomer van 1995 begon Wubbo Laatmaar aan een jarenlange roadtrip door Europa. Liftend trok hij door Frankrijk, Duitsland, Polen en de Baltische staten, waar hij vele bushaltes aandeed. Hij bemerkte veel culturele verschillen. “Duitse buschauffeurs hebben er nog het meeste moeite mee als je wegloopt. De meesten worden erg boos en beginnen te roepen dat het zo niet hoort. Estische chauffeurs zijn veel introverter. Meestal kijken ze je vol vertwijfeling aan, maar ze zullen minder snel hun emoties tonen. Toch heb ik ook wel extreme situaties meegemaakt. In Polen barstte een chauffeur van een streekbus in tranen uit. Later bleek dat ik de enige passagier van de dag zou zijn geweest. Dat is natuurlijk sneu voor zo’n man, maar ik heb proberen uit te leggen dat dit nu eenmaal mijn manier van leven is. Nee, ik geloof niet dat het hem direct hielp. Ik denk ook dat hij geen Nederlands verstond en bovendien rook ‘ie naar alcohol.”


wordt vervolgd...

zaterdag 3 oktober 2009

Wie Krijgt De Banaan

Wie krijgt de banaan? Dat is de vraag die centraal staat in de voorstelling Wie Krijgt De Banaan. Diederik Smit zit deze week precies acht maanden in het vak en dat wordt gevierd met deze jubileumvoorstelling, waarin alle greatest hits nog één keer de revue passeren. Wiskundige radio, genocide, Rob de Nijs: de willekeur van het leven zal gehuldigd worden door genuanceerd cabaret. Met de nadruk op genuanceerd. En op cabaret.

Diederik Smit staat op 28 oktober 2009 in de halve finale van het 23e Groninger Studenten Cabaret Festival. In de stadsschouwburg in het Groningse Groningen zal hij een half uur optreden met zijn voorstelling Wie Krijgt De Banaan. En JIJ kan erbij zijn! Ga dus snel (snel!, snel!, snel!) naar www.gscf.nl en vind alle informatie over kaarten en consumptiebonnen. Het Groninger Studenten Cabaret Festival wordt mede mogelijk gemaakt door Frits. De overige deelnemers zijn Bobby Brocken, Hjerre en Floor, Los Muziektheater, Gijs Hendriks en Poolvogel.